[Ö] En aquest apunt iniciem l'estudi sobre les diferències que podem establir en la llei 14/2010 dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència respecte el risc d'exclusió social, el risc de desprotecció infantil i el maltractament infantil, i que anirem tractant en propers apunts.
Podem diferenciar el risc d'exclusió social del risc de desprotecció infantil en la Llei 14/2010 dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència?
La Llei
Queda clar, doncs, que dins l'àmbit de la prevenció
no només s'hi inclouen aquelles situacions de risc de desprotecció infantil que
són perjudicials per al seu sa
desenvolupament integral o per al seu benestar, sinó també i pel mateix
motiu, les situacions de risc social. Hem de tornar a la llei per aclarir com
defineix les situacions de risc i si estableix diferències entre les situacions
de risc de desprotecció i les situacions de risc social.
En l'apartat II del preàmbul la llei ens diu: Aquesta llei defineix la situació de risc
com la situació en què el desenvolupament i el benestar de l’infant o
l’adolescent es veuen limitats o perjudicats per qualsevol circumstància
personal, social o familiar, si els progenitors o guardadors no assumeixen o no
poden exercir completament llurs responsabilitats, i estableix una llista
de situacions que es consideren de risc,
la qual cosa ha de servir de gran ajut per als professionals que han d’avaluar
i decidir sobre un infant o adolescent en concret[3].
Amb l'expressió no assumeixen o no poden
exercir completament llurs responsabilitats podem entendre que està
apuntant a situacions on els pares, per acció o omissió, no exerceixen
correctament les funcions familiars i parentals respecte els seus fills i
filles, amb el conseqüent risc de desprotecció infantil, però també a situacions de
desavantatge i desigualtat social on la precarietat en què es troben els pares
els dificulta o impedeix satisfer les necessitats bàsiques dels seus fills i
filles, i en cap cas es pot considerar que sigui per acció o omissió dels seus
deures.
Tot
seguit fa referència a una llistat de situacions de risc i, concretament, es refereix
a l'apartat 2 de l'article 102 del Capítol II la Llei :
CAPÍTOL II. Les situacions de risc
Article 102.
Deinició i concepte
2. Són
situacions de risc:
a) La manca
d’atenció física o psíquica de l’infant o l’adolescent pels progenitors, o pels
titulars de la tutela o de la guarda, que comporti un perjudici lleu per a la salut
física o emocional de l’infant o l’adolescent.
b) La
dificultat greu per a dispensar l’atenció física i psíquica adequada a l’infant
o l’adolescent
per part dels progenitors o dels titulars de la tutela o de la guarda.
c) La
utilització, pels progenitors o pels titulars de la tutela o de la guarda, del càstig
físic o emocional sobre l’infant o l’adolescent que, sense constituir un
episodi greu o un patró crònic de violència, en perjudiqui el desenvolupament.
d) Les
mancances que, pel fet que no poden ésser adequadament compensades en l’àmbit
familiar, ni impulsades des d’aquest mateix àmbit per a llur tractament mitjançant
els serveis i recursos normalitzats, puguin produir la marginació, la inadaptació
o el desemparament de l’infant o l’adolescent.
e) La manca
d’escolarització en edat obligatòria, l’absentisme i l’abandó escolar.
f) El conflicte
obert i crònic entre els progenitors, separats o no, quan anteposen llurs
necessitats a les de l’infant o l’adolescent.
g) La
incapacitat o la impossibilitat dels progenitors o els titulars de la tutela o
de la guarda de controlar la conducta de l’infant o l’adolescent que provoqui
unperill evident de fer-se mal o de perjudicar terceres persones.
h) Les
pràctiques discriminatòries, pels progenitors o titulars de la tutela o de la guarda,
contra les nenes o les noies, que comportin un perjudici per a llur benestar i
llur salut mental i física, incloent-hi el risc de patir l’ablació o la mutilació
genital femenina i la violència exercida contra elles.
i) Qualsevol altra circumstància que,
en el cas que persisteixi, pugui evolucionar i derivar en el desemparament de
l’infant o l’adolescent.
Com podem veure s'està referint a les situacions de desprotecció infantil, i per tant, són situacions que ens han de permetre discriminar aquestes situacions de les situacions de risc social.
Què són, doncs, les situacions de risc social i com podem identificar-les?
Per
treure'n l'entrellat ens hem de remetre'ns a la Llei i al Pacte per a la lluita contra la
pobresa.
Article 77. Prevenció del risc social
1. L’objecte de
la prevenció del risc social són les situacions
que afecten conjunts d’infants o adolescents de manera global, tant de caràcter
territorial, cultural com social, en què concorren indicadors o factors de
risc que fan palesa la probabilitat que els infants o els adolescents que s’hi
troben resultin en el futur perjudicats en llur desenvolupament o benestar.
2. La
identificació d’indicadors o factors de risc en un entorn territorial concret o
amb relació a un conjunt concret d’infants o adolescents ha de generar plans d’intervenció social preventius i
comunitaris.
3. Els plans a
què fa referència l’apartat 2 han d’ésser específics i s’han de desenvolupar en
els barris i entorns territorials en què es detecti una gran concentració de
situacions de desigualtat econòmica, escolar, cultural i d’indicadors de risc
per als infants i adolescents. En
aquestes zones, en què l’actuació hi és preferent, s’han d’impulsar polítiques
de prevenció del risc social.
4.
L’Administració competent en infància i adolescència, en coordinació amb els
ens locals i els departaments de la Generalitat corresponents, ha de desenvolupar programes integrals d’atenció als
adolescents en risc i desavantatge social en entorns territorials en què es
concentrin desigualtats i situacions de conflicte social. Aquests programes
han de comptar amb mesures extraordinàries de suport a l’escolarització i a la
continuïtat formativa, treball de carrer, lleure, acompanyament a la formació i
a la inserció sociolaboral, i mesures socioeducatives intensives com centres
oberts i centres diürns.
Per altra banda, el Pacte per a la lluita contra la
pobresa[4]
exposa com s'ha d'entendre la pobresa, l'exclusió - inclusió social i la vulnerabilitat:
Pobresa. Manca de recursos per satisfer necessitats bàsiques, que
influeixen en la qualitat de vida de les persones. Pobresa absoluta:
estàndards mínims de vida (com nutrició, educació, salut o habitatge) no assolibles.
Pobresa relativa: clar desavantatge econòmic i social respecte a la
resta de persones del seu entorn. Pobresa subjectiva: autopercepció
personal en relació a la seva situació.
Exclusió - Inclusió social. Estat de les persones o unitats familiars en relació amb
gran part de la població, i es valora segons les possibilitat d’exercir els
mateixos drets socials que la majoria. Té una càrrega subjectiva basada en fets
materials, evocant malestar o insatisfacció, per no poder fer o accedir a allò
que es desitja.
Vulnerabilitat. Debilitat que pateix una persona o unitat familiar en
relació amb el seu entorn personal, familiar - relacional, socioeconòmic o
polític - administratiu, que la porta a transitar cap a l’exclusió social.
El nivell de risc d'exclusió social serà més o menys alt depenent del grau de deteriorament de
l’entorn.
Les situacions de risc social, tal com les defineix la Llei en l’article 77, i les
situacions de risc d’exclusió social, tal com es plantegen en el Pacte de
Lluita contra la pobresa, són sinònimes quan la mirada es dirigeix a la
col·lectivitat (amb relació a un conjunt
concret d’infants o adolescents, art. 77.1) o la comunitat (en un entorn territorial concret, art.
77.1). Aquesta mirada a una col·lectivitat concreta, sigui territorial o a un
conjunt d’infants o adolescents, prioritza la intervenció en les desigualtats,
el desavantatge i el conflicte social que es produeixi en aquella
col·lectivitat (amb paraules de la
LDOIA ), motiu de vulnerabilitat i causa de pobresa i exclusió
social, tal com recull el Pacte per la Lluita contra la pobresa.
___________________________
3. Com hem d'entendre les diferències entre maltractament infantil i desemparament? (3/4)
Segueix
2. Podem passar d'una situació de risc social - risc d'exclusió social a una situació de risc de desprotecció infantil? (1/4) (2/4)3. Com hem d'entendre les diferències entre maltractament infantil i desemparament? (3/4)
Properes publicacions
4. Com discriminarem que ens trobem davant una situació de risc de desemparament o de dessemparament efectiu? (4/4)
[1] DOGC 5641 – 2.6.2010, pàg. 42479
[2] DOGC 5641 – 2.6.2010, pàg. 42479
[3] DOGC 5641 – 2.6.2010,
pàg. 42482
[4] Proposta de Pacte per a la lluita contra la pobresa http://www20.gencat.cat/Proposta_Pacte_lluita_pobresa_Catalunya_050214.pdf
Pedagog, mediador i psicoterpeuta familiar.
Del risc d'exclusió social a la desprotecció infantil. La llei 14/2010 (1/4) Jordi Muner està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada