[Ö] Folberg i Taylor (1984) plantegen el seu propi estil de mediació alhora
que recomanen que aquest enfocament es prengui com un punt de partida perquè, a
partir d'ell, cada mediador desenvolupi el seu propi. Estructuren el seu procés
en set fases:
Etapa 1. Introducció - creació d'estructura i confiança
Aquesta fase, a més del discurs d'obertura, ha de
servir fonamentalment per recollir la informació útil sobre les percepcions
dels participants en relació amb el conflicte, els seus objectius i
expectatives i la situació del conflicte.
Informació útil o pertinent és aquella informació que
a més de servir pel professional serveix a la família recuperar i prendre
consciència d’aspectes que fins ara no eren parlats o si ho eren es parlaven
d’una manera disfuncional o destructiva.
La informació útil o pertinent
-
connecta la
persona amb si mateixa a nivell de creences, emocions, pensament, comportament
i a nivell de les seves interaccions (confronta la persona amb si mateixa)
-
dóna a conèixer
la posició de cada persona respecte els altres (confronta les persones entre
si)
-
dóna a conèixer
al sistema la seva manera de funcionar (confronta les persones i el sistema com
un tot)
a) la motivació dels participants per utilitzar la
mediació,
b) els antecedents immediats i els fets desencadenants
del conflicte,
c) els estils d'interacció i de comunicació dels
participants,
d) el seu estat emocional actual,
e) els acords per al procés legal i la implicació
d'altres
Etapa 2. Plantejament de fets importants i aïllament de
problemes a tractar
En aquesta fase el mediador ha d’ajudar-los a fer
emergir de manera clara quins són les seves àrees d'acord i de conflicte. Per
poder progressar fins aquest punt, caldrà que tingui molt present el tipus de
conflicte. Si es troba davant d’un conflicte actoral caldrà esmerçar esforços
en diferenciar les persones del problema, amb el benentès que el conflicte s’ha
desplaçat del problema de fons a les persones, el nostre primer objectius es
retornar-lo i emmarcar-lo en el problema.
Ha de tractar per tots els mitjans al seu abast, que
els participants tinguin plena consciència no només dels conflictes manifestos
sinó també dels problemes de fons subjacents en el conflicte, i de les
conseqüències dels conflictes en altres àrees preservades.
Una vegada que el mediador coneix on estan els
desacords i els conflictes, quins són els problemes subjacents i què és el que
cada participant està disposat, o no, a acceptar sota qualsevol circumstància,
aquesta fase arriba a la fi.
Val a dir, que és una fase on cal anar a poc a poc
per anar desgranant i clarificant cadascun dels punts esmentats:
-
diferenciar les
persones del problema
-
àrees d’acord i
de conflicte
-
problema/es de
fons que motiva el desacord
-
ampliació del
conflicte a altres àrees
Etapa 3. Creació d'opcions i alternatives
En aquesta fase el/la mediadora planteja a les parts la
qüestió bàsica: Com
pots aconseguir el que pretens de la manera més efectiva? Els
dos participants s'han d'obstinar a trobar la resposta a aquesta pregunta.
Per desenvolupar alternatives Folberg i Taylor (1984)
suggereixen els següents criteris:
a) necessitats dels participants i de qualsevol altre
que pugui veure's afectat per la decisió;
b) projeccions del passat cap al futur: prediccions;
c) previsions econòmiques
i socials que poden afectar a les opcions;
d) normes legals i financeres i limitacions;
e) noves persones i situacions que es puguin preveure;
f) canvis
predibles en qualsevol d'aquests criteris.
En aquest sentit de buscar opcions i alternatives pot
ser útil el pluja d'idees i qualsevol altra tècnica que fàcil
d'utilitzar. Val a dir que la pluja d’idees no compromet a les parts doncs es
troben en la fase de generar opcions i alternatives.
Etapa 4. Negociació i presa de decisions
En aquesta fase els participants examinen la realitat
i les conseqüències de les opcions que han elaborat. La tasca del mediador
seria reemmarcar la negociació preguntant: Quina opció serà la que millor satisfaci les
necessitats de cadascun?
Igualment, el/la mediador/a hauria d'anar conduint la
situació des de la competició a la recerca de solucions que impliquin
cooperació. Per a fer-ho, ha d’anar desgranant la bondat i conseqüències de
cada opció per les dues parts. S’està treballant de ple el fet que cadascuna de
les dues parts sigui capaç d’integrar les necessitats de l’altre part en la
recerca les millors alternatives. Per tant, s’està fomentant que siguin capaços
de posar-se en la pell de l’altre.
Etapa 5. Clarificació i redacció d'un pla
La majoria de la gent serà capaç d'elegir entre les
opcions, al llarg de la fase 4. La funció de la fase 5 és produir un document
que exposi amb claredat les intencions dels participants, les seves decisions i
la seva conducta futura.
Aquest acord, o pla d'acció, hauria d'estar escrit de
manera que ho puguin llegir amb facilitat i revisar si ressorgeix algun dels
temes de discussió. L'escrit ha de ser concís, encara que sense deixar fora res
important i amb un llenguatge que pugui ser clarament comprès per tots, per
tant, adequat al llenguatge de les parts.
També haurien d'entendre que es tracta d'un document
de treball que es pot modificar, sempre que els participants així ho acordin,
amb la finalitat que reflecteixi la realitat de cada moment.
Etapa 6. Revisió legal i inscripció
Aquesta fase cal, en el cas de la separació i el
divorci, a fi que els acords assolits tinguin la validació legal i els atorguin
els seus efectes civils. Entre d'altres coses la nostra legislació exigeix el
tràmit judicial, no només perquè adquireixin carta de naturalesa, sinó també
perquè els drets dels implicats,
sobretot els dels fills, no es vegin perjudicats.
Etapa 7. Posada en pràctica, anàlisi i revisió
En aquesta fase el paper del mediador no és directe,
sinó més aviat en l'ombra. Realment són els interessats els que han de posar en
servei el pla que han signat. Han d'anar posant en pràctica el que només havien
estat plans. Com pot resultar difícil han de poder consultar amb el mediador,
perquè els ajudi, no només a buscar solucions als problemes que es plantegin,
sinó també a
mantenir-se flexibles a fi de ser capaços de canviar
aspectes quan calgui: els fills creixen i les
seves necessitats i interessos van canviant, les circumstàncies objectives d'un
o un altre, o dels dos, poden canviar, etc.
Es podria seguir exposant algun altre model,
utilitzats per altres autors, però amb els tres exposats pot ser suficient per
aconseguir una clara idea del que ha de ser la mediació en aquest context.
Diagrama de flux del procés de mediació segons Folberg i Taylor, pàg 82
Folberg , Jay i Taylor, Alison, 'Mediación. Resolución de conflictos sin litigio'. Ed. Limusa-Noriega Editores, México, 1992. Cap. 3, pàg. 55-84.
__________________________________
Diagrama de flux del procés de mediació segons Folberg i Taylor, pàg 82
Folberg , Jay i Taylor, Alison, 'Mediación. Resolución de conflictos sin litigio'. Ed. Limusa-Noriega Editores, México, 1992. Cap. 3, pàg. 55-84.
__________________________________
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada